We're not alone. Allah knows what is the best for you and when it's best for you to have it

Friday, August 29, 2014

Al-Fatihah

Assalamualaikum.

26/08/2014 - Pukul 6.20 aku dapat tau paklang aku dah meninggal. Masa tu aku baru bangun. Lepas tu ibu aku gerak aku. Mula² tak la dengar sangat macam ibu menjerit panggil aku. Bila dah keluar bilik aku hairan sebab ibu menangis and jerit panggil aku. Aku pun tanya sebab apa. Ibu masa tu dengan muka merahnya, menangis dia kata paklang dah tak. Aku pun macam hah, paklang dah tak dak? Aku terkejut bila dapat tau. Dup dap dup dap jantung aku. Masa tu aku terfikir cousin aku macam mana. Kehilangan orang yang dia sayang.  apa lagi dah tau berita tu aku, abah cepat² la call bos kami masing² cakap nak cuti dua hari. Lepas tu siap² nak balik Penang. Masa pakngah call tu arwah still ada di hospital. Untuk post mortem. Masa tu aku cuma tau arwah meninggal sebab sakit jantung. Bila dah sampai Penang dah tau detail baru aku tau rupanya arwah masa tu sebelum Subuh tengah siap² macam biasa nak mandi p kerja. Kiranya kejadian jadi masa kat bilik air. Sempat basah kepala ja. Lepas tu maklang kata dia dengaq arwah macam bunyi berdengkur kat bilik air. Apa lagi maklang tengok apa yang jadi. Memang dari dulu maklang pesan kat arwah jangan kunci pintu bilik air. Yela sebab before ni pun dia memang ada penyakit jantung dah pun. Bukak punya bukak depa kata dah nampak paklang dah nazak. Terus panggil JPAM. Sempat la depa ajaq arwah mengucap. Dan dia menyahut. Lepas tu dia meninggal. Bila tau cerita tak terkata sedihnya. Tengok sijil kematian dia jam kematian pukul 5.25pagi. Ya Allah masa kematian dia tu aku terjaga dari tidur. Allah. Rupanya berlaku perkara tu. Hasil post mortem mengatakan yang jantung dia memang dah habis pecah. Allah sedihnya :'( . Ni aku ringkaskan ja. Panjang lagi ceritanya. Jenazah dibawa balik ke rumah maktok di Sungai Gelugor. Dalam pukul 12 tengahari macam tu jenazah sudah sampai di rumah. Bila dah sampai and dibuka keranda memang time tu mengalir ayaq mata. Lagi² bila tengok cousin, maklang dok menangis. Ya la sapa tak sedih kehilangan suami dan ayah. Kalau aku pun sedih. Tapi tula ajal dia datang dulu. Sesungguhnya setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Hafizudin, jaga mak jaga kakak na. Kuatkan diri, tabahkan hati. Belajaq elok². Mesti ayah hang bangga dengan hang nanti.

Gambar kenangan arwah paklang. Hafizudin post dekat Instagram. 

Sumpah aku sebak baca ayat ni. Jadi anak yang baik. Jaga mak dengan kakak ya. 

Memang mengejutkan kami pemergian arwah. Kami tak duga dia bakal pergi dulu. Sesungguhnya Allah menyayanginya. Semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang² yang beriman. Amin. Terima kasih paklang atas segala-galanya. Sebelum arwah meninggal, Hafizudin kata lama dia dok bersembang. Masa kat rumah tok pun dia dok main dengan Ali (cousin). Ya Allah sedih dengaq cerita dia. Dia seakan tau dirinya akan pergi. Ni last Syawal beraya dengan arwah. Lepas ni tak dak dah. Arwah meninggal pada Syawal terakhir sebelum usianya mencecah 53 pada 12/10/2014. Al-Fatihah buat arwah paklang :'(

27/08/2014 - Hari last ada kat Penang. Lepas tu nak balik. Semalam kami bermalam di rumah maklang. Ya Allah duduk dekat rumah tu terasa macam arwah ada. Sebelum balik rumah maktok, aku, Hafizudin, Fizah, Safwan, abah p tempat kerja arwah nak ambil barang-barang arwah yang masih ada. Cuma ambil barang-barang yang penting saja. Yang lain maklang dah pesan sedekahkan saja dekat kawan-kawan arwah. Sebak tengok office dia. Kawan-kawan dia bercerita pasal kebaikan dia. Sumpah tak tahan dengaq. Lama jugak kami kat situ. Maklang kata ambil ja printer arwah tu bawak balik rumah. Hmm ada jugak la kenangan dari dia. Terima kasih buat yang menziarahi arwah buat kali terakhir. Al-Fatihah.

P/S: Maklang bagi tiga helai jacket arwah dekat kami. Satu jacket jeans arwah aku ambil buat kenangan :(



Kalau anda suka dengan post ini silalah LIKE dan KOMEN. Syukran :)

No comments:

Post a Comment

Ada apa komen boleh tinggalkan di sini :)