We're not alone. Allah knows what is the best for you and when it's best for you to have it

Tuesday, November 20, 2012

Kenapa perlu menipu?

Assalamualaikum

Topik kali ni kenapa perlu menipu? Agak-agak korang la kan aku nak cakap pasal apa? Aku tetiba terfikir pasal entry ni. Yelah. Aku ni tak boleh tidur sebenarnya. Dah berapa hari macam ni. Selalu lepas Subuh je terus aku tidur. Tapi hari ni aku tak boleh tidur. So sampai sekarang la berjaga. Ambil masa updating blog tercinta aku ni. Sini je kan nak luah perasaan panjang-panjang. HAHA. Okay itu dah start merepek. Pergi kepada entry post hari ni. KENAPA PERLU MENIPU? 

Bila cakap pasal menipu, mesti semua orang tak suka kan bila kena tipu. Tak kisah la kena tipu dengan pakwe makwe ke, kena tipu dengan parents ke, kena tipu dengan kawan ke, kena tipu dengan adik, abang, kakak ke, kena tipu dengan peniaga ke and so on la. Aku tak tau la pulak kan kalau ada manusia yang suka kena tipu. Itu kau duduk kat planet mana tu. Okay ni pendapat aku la. Korang rasa berbaloi ke korang asyik hidup dengan penipuan? Tak rasa diri tu munafik ke? And why korang tak tak boleh ke nak bersikap jujur? Susah sangat ek nak bersikap berterus-terang tu dekat orang-orang sekeliling korang dan orang yang anda sayang. Susah ke?

Tak pernah terfikir ke? Anda suka sangat kan hidup dengan tipu orang, and one day benda tu kena kat diri anda balik? Mesti rasanya sakit. Am I right? Tak guna la hidup asyik nak menipu orang. Bukankah lebih bagus bersikap jujur? Orang pun suka dan hormat. Orang yang suka menipu ni akan buat orang lain dah tak percaya dekat anda lagi, tau? Even benda yang anda sampaikan tu betul sekali pun still orang akan ragu-ragu nak percaya betul ke? So why not korang korang dan korang sekalian bersikap jujur dan tak perlu menipu. Sebab itu hanya akan membuatkan orang tidak mempercayai anda lagi. 

Even anda cakap kebohongan tu takkan diketahui, lambat laun cepat atau lambat, benda yang anda sorokkan tu pasti akan diketahui oleh orang lain. Percayalah cakap aku. Allah pun tak suka la tipu-menipu ni. Tak ada faedah pun. Kalau menipu untuk perkara baik tak pe la jugak. Ni tak memanjang menipu orang. Dah macam jadi darah daging pulak kan. Ingat, memang kita tipu orang, tapi Dia yang dia atas mendengar dan mengetahui segala-galanya. So, fikir-fikirkanlah dan renung-renungkan. Selamat beramal ^.^

Don't be a liar. You can change everything :)


Kalau anda suka dengan post ini silalah LIKE dan KOMEN. Syukran :)

No comments:

Post a Comment

Ada apa komen boleh tinggalkan di sini :)